IJveer 63 – Amsterdam – We hebben er weer een nieuw IJveer bij, vernoemd naar niemand minder dan burgemeester Eberhard van der Laan. En dat is bijzonder, want GVB heeft nooit eerder een voer- of vaartuig vernoemd naar een persoon.

Femke van der Laan onthulde de naam en doopte het nieuwe IJveer officieel op maandag 28 januari. Vanaf dinsdag 29 januari wordt het veer in gebruik genomen. Tijdens de eerste vaarten op de verbinding Centraal Station – Buiksloterweg krijg je als reiziger een kleine attentie. Daarmee staan we symbolisch stil bij deze bijzondere vernoeming ter nagedachtenis aan burgemeester Eberhard van der Laan.

Verbinder in hart en nieren
GVB directeur Alexandra van Huffelen: “Eberhard van der Laan was een burgemeester die zich met hart en ziel heeft ingezet voor Amsterdam. Een leider die spreekwoordelijke bruggen bouwde en oprecht de verbinding zocht – en legde – met de Amsterdammers. Een man die ons zijn hartenwens naliet om lief te zijn voor elkaar en voor de stad. Een verbinder in hart en nieren. Vanuit die gedachte eren wij hem, mede op verzoek van heel veel Amsterdammers, met de vernoeming van een schip dat de beide oevers van het IJ met elkaar verbindt.”

Vierde nieuwe aanwinst
IJveer 63 is, in een periode van ruim 2 jaar, de vierde nieuwe aanwinst voor de vloot van GVB. De nieuwe schepen zijn groter, stiller en schoner dan de eerdere modellen. Ze varen met een (serie-)hybride aandrijving. Met een efficiënte dieselmotor wordt een accupakket opgeladen waarmee de veren elektrisch varen, vandaar de term ‘hybride’. Schoner dus dan de oude dieselmotoren, maar nog niet uitstootvrij. Zodra de technologie de mogelijkheid biedt om veilig, betrouwbaar en volledig elektrisch te varen, worden de schepen omgebouwd.

Amsterdamse veren

De Amsterdamse veren geëxploiteerd door het GVB verzorgen een zestal veerdiensten over het IJ. Er zijn er drie die hun vertrekpunt aan de De Ruijterkade benoorden het Centraal Station hebben, twee die iets verder naar het westen, vanaf de Houthaven, heen en weer varen, en één die verder naar het oosten, vanaf het Azartplein heen en weer vaart. Alle zes zijn gratis toegankelijk voor voetgangers, fietsers, bromfietsers, scooters en voor invalidenvoertuigen. Verder zijn er nog drie pontverbindingen over het Noordzeekanaal die wel toegankelijk zijn voor auto’s maar voor deze niet gratis zijn. De lijnnummers 900-915 (behalve 904 en 908 die niet bestaan) zijn alleen administratief en niet op de schepen aangebracht, maar staan wel in de dienstregeling vermeld.

Amsterdamse veren

GVB Amsterdam

Logo_GVB

GVB (voorheen afkorting voor: Gemeentevervoersbedrijf) is een Nederlands openbaarvervoerbedrijf en verzorgt het openbaar vervoer in de gemeenten Amsterdam, Diemen, Weesp en het tot de gemeente Ouder-Amstel behorende Duivendrecht. Daarnaast exploiteert het drie lijnen in Amstelveen, drie lijnen in de Haarlemmermeer en veren over het IJ en het Noordzeekanaal.

Het hoofdkantoor is gevestigd aan de Arlandaweg in de kantorenwijk Teleport te Amsterdam bij het Station Sloterdijk. Tot 2004 was het gevestigd in het Scheepvaarthuis en daarvoor tot 1983 in het pand aan de Stadhouderskade 1, dat in 1923 was gebouwd voor de Gemeentetram.

Geef een reactie